„Virtuální asistentka vám sice neudělá kávu, ale některé povinnosti kanceláře insolvenčního správce zvládne vyřešit ještě dřív, než se o nich správce vůbec dozví,“ říká s nadsázkou Ing. Romana Nováková, insolvenční správkyně, daňová poradkyně a zakladatelka NORA insol v.o.s. Přečtěte si, jak hodnotí službu virtuální asistentka od Insolvence 2008.
NORA insol v.o.s.
Ing. Romana Nováková se pohybuje v oblasti insolvenčního práva již od roku 2008, kdy se stala insolvenční správkyní. Veřejnou obchodní společnost NORA insol v.o.s. založila v roce 2019.
„Můj první dojem byl, že virtuální asistentka bude něco jako Siri od Applu. Obávala jsem se, že bude fungovat dost těžkopádně. Ale tak to vůbec není. Virtuální asistentka znamená asistentka na dálku, jde o živou osobu, která samostatně, a ještě k tomu odborně uvažuje. Zná přesně okruh svých povinností, které každodenně plní a mě jenom informuje o tom, že je daný úkol splněn,“ hodnotí službu Ing. Nováková.
Insolvenční správkyně si nejvíce cení odborného aspektu asistentky, která má mnoho let zkušeností (případně se může opřít o tým zkušených kolegyň). Je tak plnohodnotnou asistentkou kanceláře insolvenčního správce, aniž by bylo třeba ji zdlouhavě zaučovat. Asistentka pracuje pro více správců, takže má bohaté zkušenosti s praxí insolvenčních soudů a soudců napříč ČR.
„Asistentka se při své práci setkává s různými situacemi a ví, jak na ně správně reagovat.
V případě složitějšího problému se mnou postup vždy konzultuje. Líbí se mi, že pokud asistentka narazí na povinnosti, které nemá v kompetenci, upozorní mě na to, že je musím splnit a v jakém termínu,“ pochvaluje si Ing. Nováková.
Externí zaměstnanec bez pracovněprávních nároků
Na rozdíl od vlastního zaměstnance nepředstavuje virtuální asistentka pro insolvenčního správce žádné pracovněprávní starosti – nikdy si nebere dovolenou ani nejde na mateřskou. Tedy samozřejmě teoreticky – skutečná osoba, která je primární asistentkou insolvenčního správce, nárok na pracovní volno má a využívá jej. Jde o to, že v týmu virtuálních asistentek jsou všechny kolegyně vzájemně zastupitelné, takže insolvenčního správce se nepřítomnost „jeho“ asistentky nijak nedotkne.
Virtuální asistentka nemá žádné nároky na pracovní místo. „Nemusím řešit, jestli pro ni mám plnohodnotné pracovní místo a adekvátní technické vybavení – tohle vše je v ceně služby. Tu si navíc platím podle objemu práce. Netrápí mě, že musím platit stále tentýž náklad za svého zaměstnance, když klesne objem případů a tím pádem i příjmy kanceláře,“ říká Ing. Nováková.
Posledně zmíněným se insolvenční správkyně dotkla trendu, který poslední cca rok pálí poměrně velké procento insolvenčních správců. Navzdory nepříznivé ekonomické situaci počet insolvenčních řízení od začátku covidové pandemie výrazně klesl, k tomu se přidává fakt, že odměny insolvenčních správců nebyly valorizovány od roku 2008. Situace se pro řadu menších insolvenčních správců stává neúnosnou a najít způsoby, jak na provozu své kanceláře ušetřit, je pro ně zásadní.
Samostatnost, spolehlivost, odbornost
Dlouhodobě nízká nezaměstnanost v Česku má za důsledek nedostatek kvalitních zaměstnaneckých sil na trhu práce. Není jednoduché najít na trhu práce zaměstnance, kteří jsou samostatní a dokáží si sami rozvrhnout úkoly i určit priority. Virtuální asistentka všechny tyto kvality má, a ještě k tomu za ni zaplatíte o dost méně než za vlastního zaměstnance. Navíc nemusíte budovat robustní tým, abyste zajistili zastupitelnost zaměstnanců během nemoci či dovolené – virtuální asistentka od Insolvence 2008 je vám k dispozici kdykoliv.
Ing. Nováková toto tvrzení jenom potvrzuje: „Bohužel ne vždy se podaří najít zaměstnance, který má odborné znalosti, je samostatný a vysoce spolehlivý,“ uvádí. „U virtuální asistentky si mohu být jistá, že svoji práci odvede dobře, ve stanoveném termínu, vše bude v pořádku a jako bonus asistentka reaguje i na různou soudní praxi.“
Virtuální asistentku využívají i insolvenční správci, kteří žádné odborné zaměstnance nemají
a většinu úkonů zastávají sami. Pochvalují si, že virtuální asistentka podrobně zná software Insolvenční správce, je do něj perfektně zaškolená a má vždy přehled o všech aktualizacích. Správcům tak odpadne řada administrativních úkonů a ušetřený čas mohou věnovat například dlužníkům. Mohou se spolehnout i na to, že pokud náhodou potřebují poradit se softwarem, virtuální asistentka jim odborně poradí.
Jak říká Ing. Nováková, virtuální asistentka jí ušetří několik hodin práce denně. Ty může správkyně věnovat odborné práci, kterou za ni asistentka nepřevezme, nebo svým dalším aktivitám.
Ing. Nováková se věnuje kromě insolvenčního správcovství také daňovému poradenství a je členkou Asociace insolvenčních správců – zde působí v radě pro legislativu a ekonomiku.
„Snad jedinou věcí, kterou virtuální asistentka na rozdíl od té skutečné neumí, je uvařit mi ráno kávu. Ale to jí pro její jiné kvality ráda odpustím,“ usmívá se na závěr Ing. Nováková.
Asistentka na míru
Služba virtuální asistentka je stavěná na míru. ‚‚S každým insolvenčním správcem si na začátku spolupráce vydefinujeme obsah a rozsah služeb a specifikujeme, jaké úkony od nás bude chtít vykonávat. Smluvené činnosti pak virtuální asistentka provádí automaticky,‘‘ říká Ing. Eliška Šimková, vedoucí týmu virtuálních asistentek Insolvence 2008.
A rovnou doplňuje: ‚‚Nastavení služby je možné kdykoli upravit nebo změnit tak, aby maximálně vyhovovalo aktuálním potřebám zákazníka. Dokážeme pomoci i nárazově – například se zadáváním velkého počtu přihlášek v případě rozsáhlého konkurzu.‘‘
Přečtěte si také více o tom, jak Insolvence 2008 pomáhá správcům zvládnout velké konkurzy.
S automatizací opakovaných úkonů pomáhá insolvenčním správcům chytrý software – služba virtuální asistentka je doplňkovou službou k programu. Nelze si ji tedy objednat samostatně, na rozdíl od další služby od Insolvence 2008 – sdílených provozoven insolvenčních správců.